In 2019 maakte Shimano furore als de eerste grote onderdelenfabrikant die grindspecifieke onderdelen op de markt bracht. Vier jaar later vonden ze dat de GRX een upgrade verdiende. Ze haalden alles uit de kast en presenteerden de nieuwe GRX-componenten aan de media over de hele wereld. Onze vertegenwoordiger had de unieke kans om dit in de Verenigde Staten te ervaren, juist in Oregon, waar de GRX 12-speed werd onthuld.
Ik kan mijn enthousiasme niet verbergen: ik zat in de wolken. Wanneer fietsbedrijven nieuwe innovaties presenteren, kiezen ze niet voor locaties als Charleroi, de buitenwijken van Parijs of zelfs het Ruhrgebied. Ze pakken het altijd groots aan en kiezen voor schilderachtige fietsplekken. Ik heb het voorrecht gehad om over enkele van de mooiste terreinen ter wereld te fietsen. Maar een uitnodiging krijgen voor een ritje op grind in de VS was iets speciaals. Dankzij Shimano stapte ik deze zomer aan boord van een vlucht naar Oregon, enthousiast om de beroemde grindpaden te verkennen en de nieuwste GRX-componenten te testen.
Shimano's nieuwste GRX-groepen bieden een verbeterd aanpassingsvermogen dankzij nieuwe tandwielcombinaties. De toevoeging van een ander tandwiel betekent meer naadloos schakelen. Bovendien is er, vergeleken met de originele configuraties met 1x11 versnellingen, nu een breder versnellingsbereik. Terwijl de 11-42 cassette vroeger de favoriet was voor grindfietsen met een enkel kettingblad vooraan, vergroot de introductie van de 10-45 en vooral de 10-51 cassettes het bereik, vooral in de lagere versnellingen. Voor de 1x12-opstelling zijn de nieuwe 12-speed cassettes afgestemd op de bestaande Micro Spline-naven. Aan de andere kant sluit de 12-speed cassette die is ontworpen voor het 2x12-systeem aan bij de HG Spline-naaf, een kenmerk dat ook aanwezig is in Shimano's nieuwe 12-speed weggroepen.
Vanaf deze maand zijn de nieuwe onderdelen op voorraad bij Bikelife. De adviesprijzen zijn vastgesteld op 1529 euro voor de 1X en 1579 euro voor de 2X.